måndag 4 juni 2012

Planterat och klart eller ...

Här kommer lite bilder från växthuset . Tänkte att jag inte skulle ha för mycket plantor i år . Det blir mycket vattnande under sommaren och vi vill gärna ut på sjön så mycket som möjligt . Men men vi får se , om jag känner mig själv , så smygs det nog in en och annan planta efter hand . Jag vill dock inte att det blir för tätt i växthuset , för det är ett rum att trivas i och ta en fika eller bara slappa och lyssna på radion ... Det är lika viktigt med mysfaktor som mogna tomater ...



 Ljusförhållandena är inte alltid de bästa när jag tar kort för vem har tid att vänta ... Ska jag ta kort så tar jag nu och inte sen när solen gått ner ... Hoppas att ni ändå får en liten uppfattning av hur det ser ut ...




Små vattenblänk får man aldrig för många av i trädgården , det  är en sak som är bra med regnskurar ,  man slipper fylla på dom ... Idag har dom blivit välfyllda , åskskurar tror jag ...




Vindruvsrankan är full av gröna små djur ser ut som lus , men de äter inte av bladen . Är det någon som vet vad det är ? Vet inte om jag ska spruta med grönsåpa , de verkar ju inte göra någon skada . Har en hel del kryddor i växthuset , jag älskar lukten från kryddorna , kan insekterna komma från dom ?





Olivtråd får man aldrig för många av ... på sommaren .  Skulle kunna ha hur många som helst , men de ska ju vinterförvaras också , detta olivträdet har fått stå i garaget i vinter , men det ser ut att komma fint . Tre andra har stått inne i vinter men de ser lite hängiga ut nu när de fått komma ut , vi får se hur det går ... Har någon Olivtips så är jag nyfiken ...






Så här små är tomaterna nu men de kommer att växa i väldig fart och ta över en stor del av växthuset . Så fyra får räcka , gurkplantan är så tanig att den inte fick vara med på kort ...




Min dröm var att bygga ett växthus av gamla fönster , så jag hämtade rätt många som suttit i en gammal glasveranda i mitt föräldrahem . De blev stående i garaget och jag insåg att om jag skulle få ett växthus inom rimlig tid får det bli ett tråkigare traditionellt växthus . Tiden vill inte alltid räcka till , så ibland får det bli dom enkla lösningarna . Golvet var iallafall viktigt för mig så vi fick tag i gamla tegelstenar som jag tycker blev väldigt bra . Nu har vi haft växthuset några år och jag tycker faktiskt det är mysigt trots sin enkla aluminiumstomme ... Åh så ska man ju ha något att se fram emot när man blir pensionär och har hur mycket tid som helst  hihi       Det är bara ca 20 år kvar ... men den som väntar på något gott ....


Jag tycker det är väldigt kul med trädgård , men kanske inte att ha en massa olika och ovanliga arter av växter utan mer att ha olika miljöer att vistas i och må bra i utan för mycket krav ...

Ha en skööön kväll nu alla trädgårdsvänner och njut av en orensad " naturlig " trädgård också , det gör jag ...



Kram Clary


3 kommentarer:

  1. Supermysigt växthus! Jag förstår det där med ett av gamla fönster....i mitt garage står oxå fönster..... :)

    Kan inte hjälpa dig med oliven för den är jg sämst på! Övervintrar i garaget men alltid när våren kommer så torkar alla blad och den ställs ut alldeles naken i växthuset. Börjar växa igen lagom till det är dags att flyttas in :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken underbart härlig blogg jag trillade in på!

    Ditt växthus är ju så fint.
    Hade planer och faktiskt även gamla fönster som jag tänkte fixa till ett litet växthus av.
    Men så är det ju det här att tiden inte riktigt räcker till.....................men ett litet växthus blir det väl såsmåningom.

    Önskar dig en fin helg,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ditt växthus är
    Ha en fortsatt trevlig helg
    Kram Rosa

    SvaraRadera